Spis treści
Jak działają automatyzacje na WordPressie?
WordPress to system zarządzania treścią, z którego korzystają miliony witryn na całym świecie. I to właśnie sprawia, że programiści i pasjonaci tworzą wiele dodatkowych rozwiązań, które rozszerzają możliwości witryn. Po prostu jest to świetny biznes. Zapewne wiesz już, że funkcjonalności WordPressa w bardzo łatwy sposób rozbudowuje się instalując wtyczki (pamiętaj tylko, by instalować je rozsądnie – za dużo wtyczek może spowalniać stronę i powodować inne problemy techniczne). Jest jednak coś jeszcze, co powoduje, że Twoja strona www może łączyć się szybko z zewnętrznymi zasobami. Mówię tu o webhookach.
Co to są webhooki?
Webhooki to zdarzenia, które umożliwiają automatyczne przekazywanie informacji pomiędzy dwoma odrębnymi systemami. W opisywanej sytuacji jednym systemem jest WordPress, a drugim jest Facebook. Możesz jednak swój WordPress zintegrować z całą gamą innych rozwiązań. Całe piękno polega na automatyzacji. Większość procesów zachodzi w tle i w sposób bardzo szybki. Poniżej będę opisywał wprowadzenie integracji za pomocą wtyczki Uncanny Automator. W ustawieniach wtyczki znajdziesz wiele opcji integracji z zewnętrznymi serwisami. Uncanny jest stosunkowo prostym rozwiązaniem, ale osoby nieco bardziej zaawansowane mogą skorzystać także z platform Make oraz IFTTT.
Najpopularniejsze przykłady Webhooków
Możesz o tym nie wiedzieć, ale jestem przekonany, że już wiele razy korzystałeś/-aś z dobrodziejstw webhooków. Na stronach internetowych sklepów zintegrowane są systemy płatności. Te systemy płatności są przecież obsługiwane przez zewnętrzne firmy, np. PayU, Tpay, itp. Moduł sklepowy wysyła sygnał do bramki płatności, ile należy zapłacić. Opłacasz zamówienie w systemie, który ponownie wysyła informację zwrotną do sklepu, czy płatność została dokonana. Wszystko dzieje się w mgnieniu oka.
Bardzo przydatnym zastosowaniem webhooków jest integracja formularza kontaktowego z arkuszem kalkulacyjnym. Na stronie internetowej znajduje się formularz kontaktowy, np. „zapytanie o wycenę”. Użytkownik wypełnia pola i otrzymuje maila z potwierdzeniem. Do tej pory wszystko odbywa się standardowo. Jednak system można rozszerzyć o webhook, który wprowadzi dane Klienta do wcześniej przygotowanego arkusza kalulacyjnego. Automatycznie przygotowana tabela zaoszczędzi dużo pracy handlowca.
Przykłady zastosowania webhooków można mnożyć. Jeśli chcesz sprawdzić ich więcej, przejdź do wyżej podlinkowanych stron.
Uncanny Automator i Facebook [FILM]
Automatyzacja WordPressa z Facebookiem może obejmować różne aspekty. Skupię się tylko na jednym z nich: automatyczne publikowanie postów na Facebooku z utworzonego wpisu w WordPressie. Proces opisuję zarówno na poniższym filmie, jak i w formie tekstowej pod wideo.
Publikowanie postów na Facebooku z Uncanny Automator krok po kroku
Pierwszy etap to oczywiście instalacja samej wtyczki Uncanny Automator. W tym celu udaj się do zakładki Wtyczki/Dodaj wtyczkę i w wyszukiwarce wpisz „uncanny”. Pojawi się wtyczka „uncanny automator”, którą trzeba zainstalować i włączyć. System przekieruje Cię do zakładania konta w aplikacji („connect your free account”). Podaj swoje dane i możesz korzystać z Uncanny Automator. Po założeniu konta pojawi się przycisk „Return to Dashboard” – kliknij w niego by przejsć do menu wtyczki.
Automatyzacje nazywane są tutaj przepisami (recipes). Zatem, aby utworzyć naszą automatyzację, kliknij w przycisk „all recipes”. Następnie wybierz „Add new”oraz zaznacz „Logged-in users”. Nadaj tytuł przepisu. Nazwa może być dowolnie wybrana przez Ciebie.
Następnie jako Trigger (wyzwalacz) wybierz WordPress i w polu, które się pojawi wpisz „post”. Otrzymasz podpowiedzi, z których wybierz „A user publishes a post”. Wtedy informujesz system, że reszta działań ma się uruchomić, po opublikowaniu posta.
Pojawi się opcja „Post type”. Tutaj wybierz „wpis”, jeżeli chcesz, aby dotyczyło to tylko artykułów z sekcji wpisy. Możesz też wybrać strony, gdy chcesz, aby na Facebooku pojawiał się post, gdy opublikujesz nową stronę.
Kolejny krok to dodanie akcji („add action”). Zobaczysz całą listę możliwych integracji. W omawianym przykładzie wybierz Facebook.
Pojawi się w tym momencie nowe okno z prośbą o połączenie konta z Facebooka. Kliknij „connect account” i krok po kroku wybierz swoje konto. To bardzo prosty proces. Po jego ukończeniu wybierz „publish post with an image to a Facebook page” – jeśli chcesz publikować razem ze zdjęciem. Jeżeli chcesz publikować bez zdjęcia, to wybierz „Publish post to a Facebook Page”. Możesz też po prostu udostępnić na Facebooku link do artykułu – wtedy wybierz „share a link with a message”.
Ustawienia wyświetlania wiadomości w Uncanny Automator
W omawianym przykładzie zakładam, że chcemy, aby na Facebooku pojawiał się wpis razem ze zdjęciem. Po wybraniu odpowiedniej opcji wyświetlą się pola: Facebook Page, Image URL, Message.
W polu Facebook Page z listy rozwijanej wybierz swoją stronę na Facebooku. W polu image URL kliknij z prawej strony na gwiazdkę. Na liście rozwijanej na dole będzie „A user publishes a wpis” i pod tym znajdziesz „post featured image”. Wybierz tę opcję. Dzięki temu na Facebooku opublikowany zostanie obrazek wyróżniający Twojego wpisu.
W części Message możesz zarówno dodac jakiś własny opis lub po prostu wstawić treść wpisu. Analogicznie, jak w przykładzie wyżej, wybierz gwiazdkę oraz przejdź na liście do „A user publishes a wpis”. Tutaj odnajdziesz „Post Title” oraz „post content”. Po wybraniu tych opcji zarówno tytuł, jak i tresć wpisu zostaną opublikowane. Na dole zaznacz Save i ustawienia gotowe.
Ostatnią rzeczą jest zmiana w prawym górnym rogu z „draft” na „live”. Po tej zmianie za każdym razem, gdy opublikujesz wpis strony internetowej na Wordpressie – zostanie ten wpis opublikowany automatycznie na Facebooku. To takie proste.
Wtyczka Uncanny Automator. Podsumowanie
Wtyczka Uncanny Automator oferuje wiele automatyzacji dla WordPressa. Skupiłem się tylko na połączeniu z Facebookiem i według mnie działa to dobrze, a sposób konfiguracji jest względnie prosty, więc nawet osoby, które nie mają wiedzy technicznej – powinny sobie z tym poradzić.
Potrzebujesz strony internetowej?
Przeczytaj więcej...
Budowanie strony internetowej: Twoja Kompleksowa Ścieżka
Budowanie stron internetowych to sztuka, która łączy kreatywność z strategicznym
Projektowanie stron internetowych – 5 pomocnych programów
Projektowanie stron internetowych można wykonać w specjalnie przeznaczonych do tego
Marketing internetowy – przewodnik jak zacząć
Poznaj wszystkie formy marketingu cyfrowego, by opracować strategię działającą na