Jeżeli jesteś psychologiem lub terapeutą, a może pedagogiem, to Twoja strona ma sporą szansę stać się wizytówką i wyróżnikiem w sieci. W tej branży, jak w mało której, webdesign nie stoi niestety na najwyższym poziomie. W wyszukiwarce Google jest dużo stron, nawet na pierwszych miejscach, które mają mało atrakcyjną szatę graficzną. Oczywiście w tej dziedzinie działalności, bardzo ważna jest jakość terapii i najlepsza strona nie zrobi z nikogo dobrego terapeuty, jednak strona dla terapeuty zdecydowanie pomaga w zdobywaniu nowych klientów. Mimo, że jest to działalność oparta o pomoc drugiemu człowiekowi – to nadal jest to działalność gospodarcza, więc nastawiona na zysk.
Dodatkowo lokalne pozycjonowanie stron dla psychologów daje szansę na znalezienie się w pierwszej dziesiątce Google. Konkurencja wydaje się nie być tak silnie obsadzona, jak w innych branżach, a tworzenie artykułów na stronę daje bardzo duży wachlarz możliwości jeżeli chodzi o tematykę. Ludzie bardzo chętnie zaglądają na strony z testami psychologicznymi, testami osobowości, itp. To świetne materiały do wykorzystania w kontekście pozycjonowania strony. Mało tego – inne branże (niezwiązane z pomocą drugiemu człowiekowi) – bardzo chętnie używają testów i zabaw psychologicznych jako „wabik”, bo to się po prostu klika. To, że psycholog i terapeuta może to wykorzystać naturanie na swojej stronie – daje ogromną przewagę.
Człowiek, który zgłasza się z problemem, chce być w jakiś sposób anonimowy, zatem będzie szukał informacji o pomocy właśnie w internecie. Strona dla terapeuty jest świetnym rozwiązaniem dla tego typu działalności.
Każdy Klient, który się do mnie zgłasza – ma pewne wyobrażenie na temat witryny internetowej i jej wyglądu. Po krótce prezentuję najczęstsze oczekiwania Psychologów i wzbogacam to o aspekty ważne z technicznego punktu widzenia budowy strony.
Kolorystyka strony powinna cechować się przejrzystością i stonowanymi barwami. Może i banał, ale jednak kolory strony powinny współgrać z logo. W niektórych przypadkach właściwie kolorystyka logo rozwiązuje temat zastosowania barw na stronie. Jeżeli w brandingu Psychologa występują przykładowo 3 kolory, to można się na nich oprzeć i dodać do tego barwy pasujące na podstawie metodologii doboru kolorystyki. Można do tego wykorzystać programy graficzne lub programy dostępne online. Jedną z najprostszych i, jak mówią sami twórcy, najbardziej wciągających aplikacji do tworzenia palety kolorów jest https://coolors.co/. Chętnie korzystam w Enjoy Ads Studio z narzędzi, które pomagają w doborze kolorystyki. Wracając do barw: wyobraźmy sobie, jak wygląda psycholog – to raczej osoba ubrana w stonowane barwy – właśnie dlatego w takie barwy powinna być też ubrana strona dla terapeuty. Poniżej przykład kolorystki strony wygenerowanej dla Pani Renaty.
Często przeglądając różnarakie witryny – wiemy, że witryna A nam się podoba, witryna B trochę mniej, a witryna C w ogóle. Tylko, że one mają podobne kolory, podobne teksty, podobne zdjęcia. To o co chodzi? Wiele osób nie jest świadoma, jak ogromne znaczenie dla odbiorcy ma krój pisma, jego wielkość, odległości między wierszami. Wyróżnia się kilka podstawowych grup czcionek, takich jak: Serif (te z ozdobnikami na końcach liter), Sans-Seriff (bez ozdobników), Handwriting (pismo odręczne). Aby lepiej zapoznać się z różnicami w krojach pism, warto odwiedzić ogromną bibliotekę darmowych czcionek: https://fonts.google.com/. Nie istnieje jednolite idealne rozwiązanie, ale z doświadczenia współpracy z psychologami wynika, że lubią kroje z grupy Serif (podobnie, jak prawnicy). Tego typu czcionki dodają powagi – wzbudzają zaufanie. Zwykle zatem dobrym rozwiązaniem będzie połączenie na stronie fontów Serif w nagłówkach/akcentach z Sans-Serif. Pismo odręczne (jeżeli klientowi na tym zależy) warto stosować tylko jako podkreślenie danego fragmentu strony. Zwykle ono bardzo ładnie wygląda, ale niestety jest mało czytelne (polskie znaki są w wielu przypadkach nieobsługiwane przez czcionki z tej grupy).
To, co się powtarza przy tworzeniu stron dla psychologów (chociaż nie tylko), to hasło przejrzystość. Żyjemy w świecie przeładowanym treściami, więc chcemy, aby nasza strona była, jak najbardziej czytelna. Z resztą niemałe pieniądze biorą teraz UX i UI designerzy za takie projektowanie aplikacji i stron, by były, jak najprzyjemniejsze w odbiorze. Chodzi o to, aby nawigacja i droga do odnalezinia informacji była łatwa i krótka. Im dłużej potencjalny Klient szuka informacji, tym większe prawopodobieństwo, że się zniechęci i opuści stronę. Ciekawym rozwiązniem jest strona one-page, czyli wszystkie treści znajdują się na jednej stronie – bez konieczności przechodzenia na inne podstrony. Oczywiście dalej należy umieścić menu nawigacyjne, by odbiorca mógł szybko przejść do interesującej go sekcji. Przy tym rozwiązaniu użytkownik serwisu ma dużo scrollowania, więc należy zastosować rozwiązanie, w którym górny pasek menu podąża razem z użytkownikiem po stronie. Alternatywnie można użyć przycisku „do góry”, który pozwala na powrót do menu głównego.
Potencjallny Pacjent, chciałby wiedzieć, czy osoba świadcząca usługi psychologiczne jest kompetentna, dlatego na stronie powinien znaleźć się dział poświęcony ukończonym szkołom/szkoleniom/kursom. Można wprowadzić też odnośniki do własnych publikacji. Psychoterapeuci pracują według określonej metody/nurtu psychologicznego. Informacja na temat metody pomaga Pacjentowi oswoić się z oczekiwaniami i odpowiednio przygotować do sesji.
Każdego teraputę cechuje duża doza empatii, więc nie jest dla niego trudnością zrozumieć Pacjenta. Spróbujmy zatem przez chwilę być Pacjentem i stanąć przed wyborem swojego terapeuty. Z pewnością, to co napisałem wcześniej: informacje o metodzie i doświadczenie – pomogą zrozumieć kim będzie nasz psycholog. Na każdej porządnej stronie psychologicznej będą prawdziwe zdjęcia psychologów. Można spróbowac zrobić samodzielnie zdjęcia, ale znacznie lepszym pomysłem będzie zatrudnienie profesjonalnego fotografa. Taki fotograf może też wykonać zdjęcia wnętrz gabinetu.
Coraz częściej spotykaną praktyką jest podnajmowanie gabinetów w kilku lokalizacjach. W poniedziałek psycholog jest na Racławickiej, we wtorek na Wróblewskiego, itd. Przejrzysta informacja na ten temat pozwala Pacjentowi swobodnie poruszać się po lokalizacjach. Dla zwiększenia komfortu użytkowników witryny – można ją połączyć ze Znanym Lekarzem lub jeszcze lepiej – utworzyć swój wewnętrzny zautomatyzowany system rejestracji pacjentów online. Wtedy strona terapeuty staje się też jego sekretariatem do umawiania wizyt.
Potrzebujesz strony internetowej?
Poniżej prezentuję przykłady stron, które stworzyłem dla psychologów, terapeutów i psychoterapeutów. Strony są przejrzyste, działają na urządzeniach mobilnych, mają zainstalowany moduł umożliwiający łatwą i szybką zmianę zdjęć i tekstów na stronie. Tak, jak wszyscy moi Klienci – właściciele stron otrzymali filmy instruktażowe, w jaki sposób dokonywać modyfikacji na stronie a projekty otrzymały dwuletnią gwarancję. Zachęcam do przejrzenia stron: rewerskozminska.pl, malgorzatajagiello.pl, sabinajarzmik.pl.
W zakładce portolio znajduje się więcej moich realizacji.
KRZYSZTOF KWAŚNIOWSKI
Prowadzę firmę w Polsce od 10 lat, a od 5 lat specjalizuję się w tworzeniu stron internetowych oraz kampanii reklamowych Facebook Ads i Google Ads. Umiejętności zdobyłem przez uczestnictwo w wielu kursach branżowych oraz przez tysiące godzin spędzonych nad projektami moich Klientów.
Dzielę się zdobytą wiedzą intensywnie rozbudowując dział poradników na tej stronie oraz tworząc kolejne materiały szkoleniowe w formie wideoporadników na youTube.
Do tej pory współpracowałem z ponad setką firm z całej Polski, dla których tworzyłem rozwiązania marketingowe.
Potrzebujesz strony albo reklamy? Skorzystaj z usług Enjoy Ads Studio.
5,0 na podstawie 25 opinii
Ostatnia aktualizacja: sierpień 2024
Współpracuję z firmami z całej Polski