Strony dla prawników i adwokatów

Które strony dla prawników są najlepsze? Oto wyniki mojego przeglądu ponad 100 stron dla Prawników, Radców Prawnych i Kancelarii w Polsce. Co jest trendem na stronach z branży prawnej? Oprócz spostrzeżeń, prezentuję też zrealizowane przeze mnie strony w tej branży i aspekty, na które należy zwrócić uwagę budując tego typu serwisy.
kobieta prawnik siedząca przy biurku

Spis treści

żółty kwadrat

Strona dla prawnika - obowiązkowe części serwisu

Prawnik czy Adwokat to zawód, który należy do branży usług lokalnych. Będą przy tym drobne wyjątki, ale o tym w dalszej częsci artykułu. Jeżeli mowa o lokalnym biznesie, to bardzo istotna jest lokalizacja. Jeżeli lokalizacja to obowiązkowo wizytówka w Mapach Google, która robi świetną robotę marketingową. W tym materiale, możesz przeczytać, jak samodzielnie stworzyć wizytówkę Google i ją promować.

Ponadto na strony dla prawników powinny zawierać: zakres działalności (dziedziny prawa), zdjęcie samego adwokata lub zespołu, mogą pojawić się też opinie, obsługa w innych językach, baza wiedzy. 

Strony dla prawników - odpowiednia domena

Domena, to po prostu adres strony internetowej, w moim przypadku domeną jest: enjoyads.pl. Patrząc po ilości zapytań w wyszukiwarce Google: najczęstszymi pytaniami z branży prawnej są: 

 

  • adwokat + miasto, np. adwokat szczecin,
  • prawnik + miasto, np. prawnik szczecin,
  • imię i nazwisko + prawnik/adwokat, np. jan kowalski adwokat.
 
Bazując na tych zapytaniach można wybrać optymalną dla siebie nazwę domeny. Oczywiście takie kombinacje słowa „adwokat” czy „prawnik” w większych miastach będą już zajęte. Natomiast w mniejszych miejscowościach jest szansa na odnalezienie właściwego adresu. Jeżeli zamierzasz zlecić wykonanie strony internetowej, to najlepiej poproś wykonawcę, by powiedział Ci, jakie hasła są najczęściej wyszukiwane w Twoim regionie i byćmoże uda się na tej podstawie wybrać fantastyczną domenę. Bez względu na to, czy zamierzasz z tego skorzystać, czy nie – koniecznie wykup domenę ze swoim imieniem i nazwiskiem (jeżeli jest dostępna). W przeciwnym razie, wraz z rozwojem biznesu – konkurencja ją wykupi i będziesz mieć problem. W Polsce najpopularniejsze są domeny z końcówką .pl i taką polecam wybrać. Ewentualnie można sprópować końcówkę .com. Podsumowując: wykup domenę ze swoim imieniem i nazwiskiem, np. „jankowalski.pl”, a także jeżeli są dostępne na rynku – wykup domenę z miastem i hasłem adwokat/prawnik, np. „adwokat-wladyslawowo.pl”.
Aby sprawdzić, czy dana domena jest dostępna, przejdź na stronę dowolnej firmy hostingowej, np. lh.pl i w wolnym polu wpisz wybraną domenę oraz kliknij „wyszukaj”. Serwis wskaże, czy domena jest dostępna.
 
wycinek wyszukiwarki domen ze strony lh.pl
 
 
Pamiętaj też, że Twoja strona powinna mieć certyfikat SSL (w największym uproszczeniu zmienia adres z http:// na https:// i daje dodatkowe zabezpieczenie).
 

Lokalizacja i dane kontaktowe

Chociaż wydaje się to mało istotną częścią strony www, to jest to jeden z ważniejszych elementów Twojego biznesu. Zwłaszcza w dużych miastach, ludzie niechętnie wybierają usługi oddalone od ich domu lub pracy. Nikt nie lubi stać w korkach, więc, jeżeli nie masz nazwiska bardzo mocno promowanego w branży – skup się na najbliższej lokalizacji. Byćmoże świadczysz usługi prawne dla firm i masz siedzibę w pobliżu biurowców – super! Wykorzystaj to i wyeksponuj na swojej stronie. W obecnych czasach odpowiednia lokalizacja to motor napędowy biznesów lokalnych i to samo dotyczy branży prawnej. Co zatem napisać na stronie, gdy lokalizacja jest co najwyżej średnia? Wtedy eksponuj swoje unikatowe usługi, a samą lokalizację po prostu umieść w branży kontakt. Najpierw jednak zastanów się, czy w okolicy nie ma niszy, na której możesz bazować. 

Przy okazji lokalizacji – pamiętaj o wizytówce Google. Klienci wyszukując hasło: „prawnik szczecin” na smartfonie, najpierw widzą reklamy, a później najpopularniejsze wizytówki Google (przedstawione w Mapach). Jeden z kluczowych czynników, które Google bierze pod uwagę wyświetlając swoje wyniki, to odległość osoby wyszukującej od docelowego miejsca. Zatem nawet nie mając wysokiej pozycji w branży – można osiągać efekty.

 

wycinek map google, gdzie wyświetlają się prawnicy

 

Numer telefonu i e-mail zwykle podaje się w stopce i na górze strony. Dla skuteczności reklam w Google (jeżeli w przyszłości planujesz takie robić): lepiej w stopce umieścić przycisk „kontakt”, który przenosi do zakładki z numerem telefonu i e-mailem. Pomoże to w zliczaniu konwersji w przyszłości.

 

Dziedziny prawa na stronie www

Prawo jest oczywiście bardzo szerokim pojęciem i nie ma mistrza we wszystkich dziedzinach. Chyba, że mowa o kancelarii, która posiada w swoim zespole specjalistów z różnych dziedzin. Przeglądając strony dla prawników najczęściej spotkałem następujące dziedziny:

  • prwo cywilne,
  • prawo karne,
  • prawo rodzinne,
  • prawa autorskie,
  • prawo spadkowe.

Oczywiście, jak najbardziej można to opisać. Ja jednak dodałbym rozwiązania, które spotyka się już na stronach, czyli bardziej niż opisywanie dziedzin prawa – opisywanie konkretnych sytuacji, w jakich można pomóc. Przykładami może być: dochodzenie odszkodowań po wypadkach, pomoc w sprawach w ZUS, sprawy o opiekę nad dzieckiem, sprawy o wyłudzenie VAT, sprawy o przestępstwa podatkowe i wiele innych. W ten sposób docieramy, do kolejnego ważnego aspektu strony, czyli:

Czy prawnikowi potrzebny jest blog?

prawnik siedzący za biurkiem, na którym stoi laptop

Tak, jest potrzebny i to bardzo, bo dzięki niemu może opisywać właśnie konkretne sytuacje, w których pomaga swoim klientom. Jednocześnie blog na każdej stronie pełni kilka bardzo ważnych funkcji:

  • czytając artykuł na blogu, odbieramy jego autora jako eksperta, który darmowo dzieli się swoją wiedzą,
  • blog pozwala na dokładanie całej masy materiałów na stronę w sposób bardzo prosty, jednocześnie nie zaburzając podstawowego layoutu strony,
  • jest skutecznym narzędziem w pozycjonowaniu

Bez dwóch zdań, każdemu Prawnikowi polecam prowadzenie wartościowego bloga. Podkreślam słowo wartościowego, bo proces tworzenia treści jest czasochłonny i łatwo się zniechęcić. Prezentując treści niskiej jakości, nie osiągniemy zadowalających rezultatów, ale regularnie pisząc dobre artykuły – będą pozytywne efekty. Tutaj już mogę się posłużyć gotowym przykładem z własnego podwórka. Pisząc swoje poradniki w Enjoy Ads Studio, z początku nie przynosiły one zbyt wielu czytelników, ale po pewnym czasie – bez żadnej dodatkowej ingerencji moje artykuły zaczęły lądować na pierwszej stronie wyszukiwarki. 

Obsługa prawna w innych językach

Na wielu stronach prawników, pojawiły się tłumaczenia serwisów na język ukraiński oraz niemiecki. Zwłaszcza język ukraiński stał się popularny – wiadomo, że wielu mieskzańców Ukrainy jest aktualnie w Polsce i to nie na chwilę. Oni tutaj mieszkają z całymi rodzinami, zakładają firmy, spółki i niejednokrotnie potrzebują prawnika. Tylko co zrobić, gdy sami nie mówimy w obcym języku. Ponownie posłużę się przykładem kilku stron, które umieszczały informację, że na stałe współpracują z tłumaczem i świadczą usługi prawne dla obywateli Ukrainy, natomiast są one droższe o wynagrodzenie tłumacza. Oczywiście warto włączyć tłumaczenia na języki, którymi dany Prawnik dobrze włada. Jest to zawsze kolejna szansa na zdobycie Klienta.

Czy prawnik musi dodać swoje zdjęcie na stronie?

 

kobieta prawnik

Z marketingowego punktu widzenia – musi! Tak, jak wcześniej juz napisałem, jednymi z najczęściej wyszukiwanych haseł z branży prawnej są „imię i nazwisko + prawnik”. To sprawia, że klienci traktują przedstawicieli zawodu jako marki osobiste. A bardzo trudno jest zbudować markę osobistą bez pokazywania twarzy. Ludzie potrzebują połączyć nazwisko z twarzą – to wspomaga proces zapamiętywania. Uważam, że lepiej zrobić nawet zdjęcie dobrym telefonem i później je przygotować w programie graficznym niż nie zamieszczać zdjęcia w ogóle. Najlepszym rozwiązaniem będzie oczywiście skorzystanie z profesjonalnej sesji biznesowej u fotografa.

żółty kwadrat

Czego na stronie prawnika nie robić?

Kilka słów przestrogi opartej o moje doświadczenia w szeroko pojętym marketingu. Przeglądając strony dla prawników znalazłem kilka wdrożeń, które osobiście odradzałem moim Klientom i teraz krótko o tym, czego odradzałem i dlaczego.

Opinie na stronie

gwiazdki symbolizujęce recenzje na stronie dla prawnika

 

Prowadzimy bardzo dobrą kancelarię. Klienci polecają nasze usługi, dlatego chcemy się tym podzielić, by pochlebne opinie stanowilły społeczny dowód słuszności i nakłaniały kolejne osoby do skorzystania z naszych usług. Do tego momentu zgadzam się ze wszystkim. Wpadamy zatem na pomysł, by na naszej stronie klient mógł pozostawić opinię albo aby strona bezpośrednio publikowała opinie z Google lub Facebook. I w tym momencie ja już się z tym nie zgadzam. Niektórzy mędrcy biznesowi mówią, że jeżeli nie masz niezadowolonych klientów, nie miałeś konfliktów z pracownikami, to jeszcze nie prowadzisz prawdziwego biznesu. Może nie ze wszystkim się zgadzam, ale to jest bardziej niż pewne, że w końcu pojawią się niezadowoleni klienci. Niezdowolony klient jest 10 razy bardziej skłonny do zostawienia opinii niż ten zadowolony. Nie warto zatem na swojej stronie kolekcjonować niepochlebne opinie. Wyjściem z tego impasu jest zakładka z niektórymi opiniami z róznych źródeł. Zakładka taka w sposób jasny mówi, że są to pozytywne opinie naszych klientów. Jesteśmy uczciwi i osiagamy społeczny dowód słuszności. Polecam zatem unikać dodawania automatycznego systemu opinii do strony www.

 

Cennik

Na stronach Prawników, do których dotarłem, pojawiały się zakładki cennik, ale w rzeczywistości one niewiele mówiły o cenie. Były bardzo szeroko ujęte widełki cenowe, które dla mnie jako dla potencjalnego odbiorcy usług, niwiele mówiły. Oczywiście bierze się to z potrzeby pozycjonowania, czyli faktu, że ludzie wpisują hasła typu „prawnik szczecin cennik”. Przedsiębiorca chce się wyświetlać na takie hasło i tworzy zakładkę, której nie chce stworzyć. W skrócie, chce zdobyć klienta, ale nie chce odpowiedzieć na jego pytanie – ile zapłaci.

Zatem sama w sobie zakładka cennik jest dobrym rozwiązaniem, ale należy tam umieścić ceny maksymalnie precyzyjne. Przykładowo w prostej tabeli wstawić: godzina pracy to koszt 150zł, sprawa karna to zakres godzin od tylu do tylu, sprawa spadkowa od tylu do tylu. Jestem świadom, że to są bardzo wzgledne tematy i trudne do oszacowania bez poznania zagadnienia. Jeżeli zatem nie jesteś w stanie przedstawić zbliżonych widełek, to umieśc zakładkę „wycena” i tam poproś o zostawienie telefonu kontaktowego, a podczas rozmowy ustal stawkę. 

 

rysunkowe chmurki jako symbol rozmowy

Potrzebujesz reklamy internetowej lub strony www?

żółty kwadrat

Strony dla prawników - nowe trendy

diagram wzrostowy jako symbol trendów na stronach dla adwokatów

 

Wśród elementów, które zaczynają się pojawiać na stronach są porady online. Adwokaci umożliwiają poradę za pośrednictwem wideokonferencji. Jest to model, który pozwala ominąć ograniczenia lokalizacyjne, bo można promować usługę na terenie całej Polski. Hasło „porada prawna online” notuje średnio 1300 wyszukiwań w miesiącu w Google, a to jest liczba, obok której nie warto przechodzić obojętnie. Nie jest to jeszcze nic ogromnego, ale jak to z trendami bywa: może się to nie rozwinąć, a może jeszcze przyrastać i wtedy przedsiębiorcy przygotowani na to rozwiązanie – będą zbierać plony.

Drugim trendem jest sprzedaż produktów online. Istnieją takie dokumenty, które są w dużym stopniu powtarzalne. Istnieją przykładowo prawnicy, którzy swój biznes budują tylko wokół sprzedaży Polityki Prywatności i Regulaminów do sklepów internetowych. Zatem przygotowują pewien szablon i na zamówienie klienta go delikatnie modyfikują. jest to rozwiązanie win – win, jeżeli chodzi o cenę usługi. Prawnik jest w stanie określić z góry, ile to będzie kosztowało, bo gdy stworzył Regulamin jednego obuwniczego sklepu online, to niewiele rzeczy będzie zmianiał w regulaminie dla drugiego sklepu obuwniczego. A sam klient wie z góry, ile za to zapłaci.

Przeczytaj więcej...