Spis treści
Fakty od Google
Jeżeli dopiero zaczynasz się interesować pozycjonowaniem, to może jeszcze nie wiesz, że nikt nie wie jaki jest właściwie algorytm Google. Nikt też nie wie, jakie dokładnie trzeba wykonać kroki, aby strona była wysoko w wynikach wyszukiwania. Krótko mówiąc SEO nie działa, jak książka kucharska, z której wyciągniesz przepis i wystarczy tylko zastosować się do kroków, a wszystko wyjdzie świetnie.
Podstawowa wiedza o SEO
Na podstawie testowania, sprawdzania i dzielenia się wiedzą, każdy kto interesuje się SEO zna podstawowe mechanizmy, które Google bierze pod uwagę przy pozycjonowaniu. Po prostu jeżeli coś się sprawdziło na 20 stronach to zapewne to działa. Google też w swoich przewodnikach i komunikatach daje szczątkowe informacje, na co zwraca uwagę przy ustalaniu kolejności wyświetlania stron w wyszukiwarce. Zanim przeprowadzę test szybkość ładowania a pozycjonowanie, przyjrzyjmy się kluczowym aspektom witryny, które można znaleźć w Wygląd i działanie strony od Google.
Wygląd i działanie stron
Raport zadaje serię pytań dotyczących działania strony jak np.
- czy strona wyświetla się w bezpieczny sposób?
- czy treść wygląda dobrze na urządzeniach mobilnych?
- i kilka innych pytań, w tym o dobre podstawowe wskaźniki internetowe
Podstawowe wskaźniki internetowe (Core Web Vitals) to właśnie elementy, które dotyczą szybkości, jak:
- opóźnienie przy pierwszym działaniu (FID) – krótszy niż 100ms
- skumulowane przesunięcie układu (CLS) – mniejszy niż 0,1,
- największe wyrenderowane treści (LCP) – do 2,5 sekundy
Zatem mamy wskaźniki podane przez Google, ale pamiętajmy, że Google najpierw dzieli zalecenia na kilka kategorii, w każdej z tych kategorii jest kilka kolejnych kategorii i dopiero w jednej z nich jest mowa o prędkości ładowania strony internetowej. Nie można zatem tego uznać za główny czynnik warunkujący.
Metodologia testu szybkość ładowania strony a pozycjonowanie
Pomysł jest banalnie prosty. Jedynie wymaga ode mnie trochę pracy. Ja sam specjalizuję się w rozwijaniu biznesów lokalnych, więc na takich biznesach będę się skupiał. Na dane zapytanie otworzę 10 witryn, które jako pierwsze wyświetlą mi się w organicznych wynikach wyszukiwania (pominę reklamy, filmy i Mapy Google). Każdą z tych witryn przetestuję Page Speed Insight. Będę porównywał tylko ogólny wynik szybkości na urządzeniach mobilnych. Na urządzeniach stacjonarnych zdecydowana większość będzie miała dobre wyniki. Jeżeli wynik będzie powyżej 90, to skorzystam także z GTmetrix, aby sprawdzić, czy nie zostały użyte wtyczki, które „oszukują” Google. Czy uda się odnaleźć jakiś wzorzec? Czy spadek szybkości stron będzie wprost proporcjonalny do spadku pozycji? Zaczynajmy.
Szybkość ładowania stron www i ich pozycja w wyszukiwarce
Na grafikach prezentuję kolejno miejsca od 1 do 10 na dane zapytanie. Ułożone są według schematu zaprezentowanego na grafice poniżej.
Usługa numer 1: „okna Szczecin”
Na pierwszy ogień wpisuję hasło „okna Szczecin” i sprawdzam 10 pierwszych wyników.
W ramach pierwszego testu wyraźnie widać, że miejsca 5-6 nie pasują do schematu. Miejsce 3 – jakby za nisko. Sprawdziłem jeszcze kilka domen pod względem „Domain Authority”. Jest to autorytet domeny, wskaźnik określany przez zewnętrzną firmę MOZ. Nie ma zatem realnego wpływu na pozycjonowanie, ale pokazuje, jak silny autorytet ma domena. I tu ciekawostka, strona z trzeciego miejsca ma autorytet domeny na niskim poziomie 6, gdzie konkurenci w okolicach 20. Autorytet tej domeny nie wskazywałby na jej tak wysokie miejsce, więc szybkość mogła pomóc. Z kolei miejsce numer 5 ma bardzo wysoki autorytet domeny, zatem znowu mogło dojść do podobnej korelacji. Za to miejsce numer 6 ma najlepszy wynik prędkości, autorytet domeny na niezłym poziomie i Core Web Vitals bardzo dobre. Co zatem jest nie tak? Tego na bazie powyższego testu nie jestem sprawdzić.
Usługa numer 2: „nauka jazdy Kraków”
Ciekawy wyścig żółwi:) Ogólne wyniki dla branży pokazują, że kiedy jest wyoka konkurencja, jak w przypadku okien, to firmy starają się podnosić szybkość ładowania strony.
Podczas testów rzuciło mi się w oczy, że pierwsze 4 firmy przeszły test Core Web Vitals, a prawie wszystkie pozostałe już nie. Oczywiście sprawdziłem Domain Authority dla strony numer 7, bo uzyskała bardzo dobry wynik prędkości. No i ciekawostka – jest to najwyższy autorytet domeny ze wszystkich. Pozostaje pytanie podobne, jak wyżej: co w takim razie jest nie tak?
Test nr 3: „prawnik Szczecin”
W wyszukiwaniach kilka pierwszych miejsc zajmują katalogi zrzeszające wielu prawników. Pominąłem te strony, bo nie oddają w moim przekonaniu celu tego testu. Pokazuję jaki wpływ prędkość strony ma dla osób faktycznie świadczących daną usługę.
Od razu napiszę, że pierwsze 3 miejsca miały zaliczow Core Web Vitals (podobnie miejsce numer 9). W pozostałych przypadkach testy były niezaliczone albo był brak danych. Wszystkich zapewne zaintersuje pozycja numer 6. W GTmetrix wynik był na poziomie B, więc nieźle. Ta strona miała testy Core Web Vitals jako niezaliczone. Sprawdziłem jeszcze szybko Domain Authority i najważniejsze dane, które z tego mamy: najwyższy autorytet domeny ma miejsce numer 9, a później miejsce numer 1. Ogólnie większość stron ma bardzo zbliżony DA. Jeżeli miałbym doradzać, to z tych szczątkowych danych, specjaliści z 6 miejsca brakuje zaliczenia Core Web Vitals, by podskoczyć wyżej. Z kolei z 9 miejsca ewidentnie jest za mało tekstów na stronie w porównaniu do konkurencji.
Wnioski z testu + FILM
Po pierwsze dużo ważniejsze od suchych liczb ogólnych z testu, jest zaliczenie testu Core Web Vitals. W każdym razie nawet zaliczenie tego testu i ogólny wysoki wskaźnik nie gwarantują miejsca w pierwszej trójce. Konieczne jest zbudowanie autorytetu domeny poprzez odpowiednie linkowanie oraz jakość tekstów na samej stronie. W każdej branży była też sytuacja, gdzie firma z wysokim Domain Authority i z bardzo dobrymi prędkościami nie mieściła się w pierwszej trójse. Temat prędkości nie jest dla mnie wyczerpany i nie mogę jednoznacznie rozstrzygnąć testu szybkość ładowania strony a pozycjonowanie.
TEST MIEJSC 20 – 40: Szybkość ładowania stron a pozycjonowanie
Stworzyłem też film, w którym porównuję miejsca 20 – 40 dla tych samych fraz, które zawarłem w artykule. Czy na niższych miejscach znajdą się strony dobrze zoptymalizowane pod względem szybkości? W filmie wydaję ostateczny werdykt, czy warto wydawać pieniądze na optymalizację strony pod względem szybkości. Obejrzyj koniecznie.
Potrzebujesz strony internetowej?
Przeczytaj więcej...
Publikowanie Postów z WordPressa na Facebooku – Uncanny Automator
Gdy tworzysz dużo treści na swoim blogu, chcesz aby jak
Budowanie strony internetowej: Twoja Kompleksowa Ścieżka
Budowanie stron internetowych to sztuka, która łączy kreatywność z strategicznym
Optymalizacja zdjęć – zmniejszanie zdjęć i atrybut alt
Optymalizacja zdjęć pod SEO obejmuje 2 najważniejsze aspekty. Pierwszym z