Czym jest email marketing?
Najprościej – tak bardzo potocznie – moglibyśmy to określić jako wysyłanie maili do osób potencjalnie zainteresowanych naszym produktem. Natomiast pojęcie email marketing warto traktować w szerszym kontekście, bo jest to strategia, która bazując na długofalowej komunikacji mailowej z potencjalnym klientem realizuje określone cele biznesowe. Wśród celów może być zwiększenie świadomości marki, ale też sprzedaż produktów.
Jak zbierać zapisy do swojego newslettera?
Jak zostało określone na wstępie, kupowanie gotowych list jest rozwiązaniem wątpliwym prawnie. Osoba zapisująca się na listę mailingową powinna być w pełni świadoma jakiemu udostępnia swoje dane. W tym wypadku, jeżeli dany klient zapisałby się na listę, gdy ktoś mu zaproponował w zamian 10% rabatu w drogerii, a później otrzymuje od Ciebie email (bo wykupiłeś listę od drogerii) o linach holowniczych statków, to chyba się zgodzimy, że coś tu jest nie tak. Zostaje złama ta zasada o świadomości tego, komu klient udostępnia dane, a co za tym idzie zostaje złamane prawo. Nie będę tutaj poruszał już więcej aspektów prawnych, bo ani nie jestem prawnikiem ani nie chce być nikogo sumieniem.
Z punktu widzenia marketingowego – lista wykupiona daje dużo niższą konwersję niż lista stworzona samodzielnie przez zapisanie się potencjalnych uczestników newslettera na naszej stronie,
Zachęcamy potencjalnych klientów do zapisu
Aby mówić o skutecznym email marketingu, trzeba samodzielnie zbierać użytkowników naszego newslettera, a dodatkowo dostarczać im ciekawe treści. W wielu miejscach jesteśmy proszeni o dane mailowe i niechętnie je pozostawiamy, bo później otrzymujemy dużo niepotrzebnego spamu. Twoi potencjalni klienci myślą tak samo – nie będą skorzy po prostu zostawiać swojego maila, chyba że masz tak dobrą pozycję na rynku i jesteś dużym autorytetem, to możesz spróbować tak po prostu na początku strony wstawić pop-up z zapisem do newslettera. Chociaż i tak widzę taką próbę dosyć marnie? Dlaczego? Bo tak, jak każdej innej formy promocji, tak email marketingu ucz się od największych graczy na rynku. Wnioski z analizy największych graczy, jak zbierają swoje listy mailowe, przedstawiam poniżej.
3 sposoby na zdobycie nowych subskrybentów
- Sprawdź swoją pocztę. Zapewne też jesteś zapisany na kilka list mailingowych. Zaloguj się na swoją skrzynkę mailową i sprawdź komu udostępniłeś te dane. Czy pamiętasz, jak do tego doszło? Jeżeli nie – spróbuj wejść na stronę tych firm/instytucji i zobacz, gdzie mają umieszczone formularze zapisu. W mojej skrzynce są newslettery, m. in. Media Expert, Ifirma, Lotos. Te firmy dostały moje maile, bo zaznaczyłem taką opcję przy zamówieniu, zapisałem się do programu lojalnościowego albo dostałem zniżkę na zakup.
- Opcja coś za coś. Jest to chyba najpopularniejsza metoda zbierania adresów w email marketingu. „Przy zapisie do newslettera dostniesz 10 % rabatu”. „Odblokuj całą treść artykułu zapisując się do newslettera”. „Otrzymaj darmowego ebooka na swój adres mailowy”. Znasz te hasła? Są to wabiki, które bardzo dobrze działają. Wtedy klient jest bardziej skory do pozostawienia swoich danych kontaktowych.
- Zapis przy innym formularzu. Najczęściej dotyczy to zakupów w sklepie, gdzie pod formularzem zamówienia do zaznaczenia są jeszcze 3 – 4 okienka (chociaż spotkałem się i z siedmioma), a każde z nich zawiera długi tekst drobnym drukiem. Większości osób nie chce się tego czytać (nawet już teraz jest dostępna opcja zaznacz wszystko) i zaznacza wszystko po kolei. Uwaga: ta forma zapisu powoduje, że klient dobrowolnie, ale troszkę nieświadomie zapisuje się do newslettera, więc konwersja z takiego kontaktu też może być mniejsza.
WordPress newsletter – czy to możliwe?
Większość stron – zwłaszcza tych zarządzanych samodzielnie – jest stworzona na WordPressie. Dobra wiadomość: tak – można zrobić newsletter wordpress samemu i nie jest to specjalnie trudne. Można też umieścić formularz zapisu do newslettera na zwykłej stronie zbudowanej w HTML.
Całą dziedziną email marketingu zajmują się jednak zewnętrzne firmy, które udostępniają, tzw. API, aby połączyć swoje narzędzie razem z witryną. Na Twojej stronie właściwie odbywa się tylko zapis do newslettera, a zbieranie i zapis danych kontaktowych subskrybentów odbywa się poprzez zewnętrzną platformę. Tam też odbywa się cały proces wysyłki Twoich wiadomości mailowych. Zatem, gdy mówimy o email marketingu i WordPressie – mamy na myśli tylko zbieranie danych kontaktowych przez WordPress. Poniższa grafika ilustruje cały proces.

Program do wysyłki newslettera
Jak już wcześniej wspomniano, tych programów jest troszkę na rynku. Część z nich (przynajmniej w momencie pisania tego artykułu) posiada interfejs w języku angielskim, co dla niektórych może być małym utrudnieniem. Przyjrzyjmy się zazatem najpopularniejszym firmom oferującym newslettery, które można zaimplementować w WordPressie. Podkreśłam, że ten wybór jest dosyć subiektywny, bo dokonałem go na podstawie własnych doświadczeń z tworzeniem tego typu promocji oraz na bazie implementacji rozwiązań na stronach moich Klientów. OK, to zaczynajmy:
Mailchimp
Świetne narzędzie, które wydaje mi się, że troszkę namieszało kilka lat temu na rynku newsletterów. Ta firma oferowała i na szczęście dalej oferuje całkiem niezły pakiet darmowy, co sprawia, że dla niektórych firm newsletter może być zupełnie darmowy. Mailchimp oferuje darmową obsługę do 1000 subskrybentów, co zwłaszcza w przypadku lokalnych firm, jest już całkiem akceptowalną liczbą. I tutaj moje własne doświadczenie: prowadząc lokalną firmę z zajęciami dla dzieci i mając na liście ledwie 200 kontaktów – zawsze wysyłałem newsletter z nowymi zajęciami i zawsze z tego przychodziło przynajmniej 3 Klientów, a zdarzało się, że zapełniała się cała lista uczestników. Warto zatem budować swoje listy – to po prostu działa. Wracając już do samego Mailchimpa – tutaj przejdziecie na ich stronę, a jeżeli chcecie się nauczyć tworzenia newsletterów w Mailchimpie – przejdżcie na stronę Mailchimp po polsku.