Pozycjonowanie lokalne (lokalne SEO)
Oni już się
rozwinęli
…i wiele innych firm
Pozycjonowanie lokalne - dlaczego warto?
Ta statystyka krąży po sieci jak bumenrang: „46% wyszukiwań w Google to wyszukiwania o charakterze lokalnym”. Inna statystyka? „78% lokalnych wyszukiwań mobilnych kończy się zakupem offline.” Nie wiem, na ile te globalne statystyki pokrywają się z polską rzeczywistością. Wiem natomiast, że lokalne pozycjonowanie robi fantastyczną robotę dla biznesów.
Lokalne SEO, to zbiór działań, które mają spowodować, że Klienci w łatwy sposób odnajdą Twoją usługę w sieci. I faktycznie nie musisz świadczyć usługi online – ważne, że Twoi potencjalni Klienci są online.
Dla kogo pozycjonowanie lokalne będzie przydatne? Dla fryzjerów, psychologów, prawników, mechaników, sklepów stacjonarnych, restauracji i wielu innych profesji, które sprzedają swoje produkty lub usłgi lokalnym odbiorcom.
Lokalne SEO - jak to działa?
Wyobraź sobie Piotra mieszkającego w Szczecinie, który odziedziczył spadek i poszukuje prawnika, który pomoże mu w załatwieniu formalności. Jeżeli wśród jego znajomych nikt nie potrafi polecić sprawdzonego prawnika, to zapewne skieruje swoje kroki do wyszukiwarki Google. Wpisze w wyszukiwarkę hasło: „prawnik szczecin” lub „prawnik spadek szczecin”. Skoro Piotr jest ze Szczecina i osoba, która pozostawiła spadek także była ze Szczecina – odnalezienie prawnika z Krakowa raczej nie miałoby większego sensu.
Piotr po wpisaniu wyżej wymienionych fraz otrzymuje następujące wyniki:
- reklamy Google Ads - na samej górze pojawią się reklamy wykupione przez reklamodawców; jeżeli nie wiesz na czym one polegają - przejdź do zakładki Google Ads
- wyniki w postaci wizytówek Google - dla wielu zapytań pod wynikami reklamowymi wyskakują 3 wizytówki firm z Map Google; można je rozwinąć i wtedy pojawia się dłuższa lista wizytówek,
- wyniki organiczne - strony internetowe firm (w tym konkretnym przypadku - prawników).
Odwiedzi kilka stron, skontaktuje się z wybranymi osobami i w ten sposób odnajdzie prawnika, któremu zleci poprowadzenie swojej sprawy.
Piotr przejdzie przez podobne kroki, jak bedzie szukał fryzjera, mechanika i wiele innych usług, które znajdują się blisko niego. Podobnie, jak Piotr – zapewne robisz Ty – a już z pewnością robię tak ja i miliony innych konsumentów.
W kontekście lokalnego pozycjonowania będziemy mówić o działaniach wspierającyh wyniki w postaci wizytówek Google oraz wyniki organiczne.
Pozycjonowanie wizytówki Google
Wizytówka Google to bardzo zyskujący na popularności trend. Stały się one częścią Map Google i teraz są jednym z kluczowych elementów startegii marketingowej na rynku lokalnym. Przede wszystkim dla wielu lokalnych wyszukiwań – te wizytówki pojawiają się w wynikach organicznych, a żeby byc bardziej precyzyjnym – nad wynikami organiczymi – i to jest ogromny plus tego rozwiązania.
Skoro to działa i zdobywa się tą strategią nowych Klientów, to oczywiście jest wielu przedsiębiorców, którzy chcieliby wykorzystać potencjał biznesowy. To z kolei generuje konkurencję i aby umieścić swoją wizytówkę na pierwszych miejscach, należy się troszkę napracować. Samo założenie wizytówki nie wystarczy (chyba, że mowa o bardzo niszowej branży) – trzeba ją zoptymalizować poprzez szereg działań.
Jednym z kluczowych aspektów, które bierze Google pod uwagę przy wyświetlaniu wyników jest miejsce, w którym znajduje się osoba wpisująca hasło do wyszukiwarki. Google w pierwszej kolejności będzie wyświetlał wizytówki firm, które mają siedziby w bliskiej odległości od osoby wyszukującej. Zatem potrzebujesz bardzo mocnej wizytówki, by wyświetlać się na pierwszych miejscach w różnych dzielnicach Twojego miasta.
Pozycjonowanie strony www
Pozycjonowanie strony lub zamiennie używane pojęcie SEO – to bardzo popularne rozwiązanie, które ma na celu wyświetlić stronę, jak najwyżej w ynikach wyszukiwania. Część osób, która używa wyszukiwarki by znaleźć usługi lub produkty, pomija reklamy Google Ads i kieruje się prosto do organicznych wyników wyszukiwania. Jest to myślenie: „nie będę kupował z reklam”. Tymczasem pojawienie się w organicznych wynikach wyszukiwania na pierwszej stronie może być spowodowane tylko działaniami SEO (ponownie – nie mówię o bardzo niszowych branżach).
Jeżeli chcesz, aby Twoja strona znajdowała się w pierwszej dziesiątce wyszukiwań Google – potrzebujesz optymalizacji strony oraz backlinków. Wymaga to albo zdobywania wiedzy i samodzielnej pracy albo zlecenia tego zadania specjaliście. Jeżeli szukasz osoby, która przeprowadzi pozycjonowanie Twojej strony internetowej – skontaktuj się ze mną.
Pozycjonowanie lokalne bez wizytówki Google
Teoretycznie można oddzielnie pozycjonować wizytówkę Google i swoją stronę www, ale trzeba przy tym pamiętać, że jakość strony internetowej jest jednym z czynników wpływających na pozycję wizytówki. Jest chyba tylko jedna możliwość, by wizytówka Google znajdowała się wysoko, a jednocześnie strona internetowa byłaby źle zoptymalizowana. Jest to sytuacja, gdy ktoś ma bardzo silną markę osobistą w innych miejscach internetu. Przykładem może być lekarz, który ma dużo pozytywnych opinii na innych portalach, często jest wspominany w artykułach specjalistycznych. Jeżeli natomiast ktoś nie posiada silnej marki osobistej powinien mieć dobrą stronę internetową. Dla swoich Klientów zawsze pozycjonuję zarówno wizytówkę, jak i stronę www, bo celem jest odpowiednio wysoka pozycja we wszystkich lokalnych wynikach wyszukiwania, a nie tylko w jednym miejscu.
Potrzebujesz pozycjonowania lokalnego?