Meta Ads (Facebook i Instagram)
Oni już się
rozwinęli
…i wiele innych firm
Meta Ads, Facebook Ads, Instagram Ads - różnice
Jeżeli korzystasz z mediów społecznościowych intensywnie, to zapewne wiesz, że Facebook, Instagram, WhatsApp to marki wchodzące w skład firmy Meta. Dla reklamodawców jest to spore ułatwienie i poszerzenie grupy odbiorców, bo kreując kampanie w Meta – w szybki sposób docieramy do osób z każdej z tych 3 platform. Właściwie Meta Ads jest jedyną prawidłową nazwą, ale część reklamodawców posługuje się z przywyczajenia nazwami obowiązującymi kiedyś: Facebook Ads i Instagram Ads. W Meta Ads tworozne są reklamy zarówno dla Facebooka, jak i Instagrama.
Jak działa Meta Ads?
Po co Panu/Pani strona internetowa (lub przebudowa strony internetowej)? Jak Klienci mają trafiać na Pana/Pani stronę www?
W największym skrócie jest to system, dzięki któremu publikuje się treści na Instagramie i Facebooku, które docierają do szerokiego grona odbiorców. W przypadku, gdy ktoś tworzy zwykły post w mediach społecznościowych, to dociera on do bardzo małej ilości osób i aby dotrzeć do potencjalnych Klientów – trzeba używać reklam.
Reklamy działają na zasadzie „Pay Per Click”, czyli podobnie jak w reklamie Google Ads. W rzeczywistości reklamy w Google i w Meta to 2 zupełnie inne historie. W systemie Meta są też inne modele rozliczenia, ale w przeciwieństwie do Google, tutaj rzadko ustala się swoją stawkę za kliknięcie. Większy nacisk jest kładziony na przekaz reklamowy i cel kampanii, a budżet bardziej jest kontrolowany za pomocą dziennej stawki niż stawki za jedno kliknięcie.
Podobno przy ustawieniu jednej reklamy w Meta Ads – występuje aż kilkaset kombinacji dotyczących odbiorców, umiejscowień reklam, stawek, itp. W praktyce oznacza to, że warto zlecić stworzenie kampanii Facebook Ads profesjonaliście niż robić to samodzielnie. Chyba, że ktoś ma dużo czasu na naukę i dużo pieniędzy na naukę na błedach, to wtedy, jak najbardziej warto robić reklamy samodzielnie, bo wiedza to świetna inwestycja.. Reklama w mediach społecznościowych jest idealnym odwzorowaniem nowoczesnego marketingu. Marketer nie ma szklanej kuli – po prostu tworzy kampanię i wyciąga z niej wnioski. Na ich podstawie modyfikuje obecne reklamy aż osiągnie zadowalający efekt. Proces promocji firmu… no właśnie jest procesem i połączeniem pracy kreatywnej i analitycznej.
Meta Ads - cele reklamowe
Jak wspomniałem wyżej, w Meta należy zacząć od ustalenia celu kampanii. Do wyboru jest 6 podstawowych celów:
- Rozpoznawalność - głównym celem jest jak sama nazwa wskazuje - zbudowanie rozpoznawalności, czyli celem nie jest sprzedaż usługi, a zbudowanie świadomości, że firma XYZ istnieje,
- Ruch - korzystając z tego celu, chcemy przekierować użytkowników mediów społecznościowych w konkretne miejsce - najczęściej na naszą stronę internetową,
- Aktywność - reklama będzie kierowana przede wszystkim do osób, które wejdą w jakikolwiek sposób interakcji, np zostawią komentarz, wyślą wiadomość do firmy XYZ,
- Kontakty - to reklama w celu zdobywania, tzw. leadów osób które byłyby zainteresowane usługami firmy XYZ. Takie osoby miałyby wypełnić formularz kontaktowy na stronie lub po prostu zadzwonić do firmy
- Promocja aplikacji - jak sama nazwa wskazuje, celem jest rozreklamowanie swojej aplikacji
- Sprzedaż - kampania przeznaczona dla sklepów, zachęcająca do dokonania zakupu
Cała magia reklam Meta polega na tym, że ta firma wie o użytkownikach bardzo dużo, a jej celem jest wyświetlanie reklam osobom, które z większym prawdopodobieństwem zrealizują cel wybrany przez firmę XYZ.
Ile kosztuje reklama Meta Ads
Tak, jak zostało wspomniane w powyższych akapitach: można stworzyć reklamę Meta Ads samodzielnie lub można to zlecić specjaliście. Ustala się budżet miesięczny, i w ramach tego budżetu funkcjonuje kampania. Firma XYZ może zdecydować się na samodzielne tworzenie i zarządzanie kampanią – wtedy jej cały koszt to budżet miesięczny na reklamy. W drugim przypadku, gdy firma XYZ zdecyduje się na zlecenie kampanii reklamowej specjaliście, oprócz budżetu kampanii – będzie musiała ponieść koszt obsługi kampanii. Jeżeli potrzebujesz pomocy specjalisty – skontaktuj się ze mną.
A ile powinien wynosić budżet? Teraz coś mało popularnego: kampanie w internecie są drogie. Owszem, mozna wydać na kampanię kilka złotych dziennie, ale ciężko będzie osiągać zadowalające wyniki. Zdecydowana większość firm będzie poszukiwała celu w postaci leadów (cel kampanii: kontakty) lub sprzedaży w sklepie. Znowu, Meta potrafi potencjalnie określić, kto może być zainteresowany wybranym produktem lub usługą, ale kliknięcia takich osób już wycenia wysoko. Kliknięcia w kampanii rozpoznawalność będą dużo tańsze, ale szanse na zdobycie Klienta z tej kampanii są też dużo niższe. W praktyce firma Meta sama określiła, że budżet dzienny dla kampanii sprzedażowych powinien wynosić minimum 10$ dziennie. To takie absolutne minimum, ale w wielu branżach (tych bardzij konkurencyjnych) – minimalny budżet będzie dużo wyższy.
Potrzebujesz reklamy Meta Ads?