Spis treści
Przewodnik po marketingu internetowym [FILM]
Co to jest marketing w internecie?
Zalety marketingu online
- Pozwala docierać do wielu odbiorców – kiedyś trzeba było posiadać potężne pieniądze, by reklamować się w telewizji lub prasie i docierać do wielu potencjalnych Klientów. Obecnie już za kilkadziesiąt złotych dziennie można docierać do tysięcy odbiorców.
- Profilowanie na podstawie danych demograficznych i zainteresowań – reklamy mogą być kierowane na konkretne grupy odbiorców podzielonych ze względu na płeć, wiek, zainteresowania, zamieszkiwany obszar i wiele innych zmiennych.
- Wysokiej jakości analityka – pozwala na realne mierzenie zwrotów z reklamy. Umożliwia prześledzenie drogi Klienta od pierwszej interakcji z reklamą do finalnego zakupu.
- Efektywność działań – W porównaniu z tradycyjnymi formami reklamy, marketing internetowy często okazuje się bardziej opłacalny, zwłaszcza dla małych i średnich przedsiębiorstw.
Wady marketingu online
Dosyć specyficzna sytuacja, bo wady wynikają poniekąd z zalet. Na początku mówiło się, że reklama internetowa jest tania. Później zmieniał się przekaz i mówiło się, że jest tańsza niż inne media. Obecnie mówi się, że jak nie widać Cię w internecie, to nie istniejesz. Tak trochę pół żartem, pół serio, ale nie określiłbym marketingu internetowego jako taniej promocji firmy. Oczywiście nie kosztuje on tyle, co spot telewizyjny, ale w branżach z dużą konkurencją – trzeba się nastawić na spore wydatki, by prześcignąć rywali.
Duża dostępność kampanii reklamowych takich jak Meta Ads (Facebook Ads), czy Google Ads spowodowała, że internet jest zapełniony reklamami. Klienci są nimi zmęczeni i już nie wystarczy, że tylko zobaczą reklamę. Ta reklama musi ich zainteresować, by wyłoniła się z morza innych kreacji marketingowych.
Systemy reklamowe zachęcają reklamodawców prostotą tworzenia kampanii reklamowych. I w rzeczywistości można stworzyć reklamę, np. w Google w kilka minut. Każdy, kto jednak działa trochę w branży wie, że efektywność takich kampanii jest niska. By osiągać zadowalające rezultaty, trzeba wgłębić się w dane analityczne, wyciągać wnioski i optymalizować. Wymaga to zdobycia wiedzy, poświęcenia czasu lub po prostu wynajęcia agencji marketingowej. A to z kolei prowadzi nas do kolejnego pytania.
Formy i rodzaje reklamy internetowej
- Reklama w wyszukiwarce Google (SEM) – obejmuje płatne reklamy w wyszukiwarkach internetowych. Główne formy SEM to: reklama w sieci Search (czyli właśnie w samej wyszukiwarce), reklama w sieci Display (reklamy obrazkowe), reklamy produktowe PLA (reklamy produktów ze sklepu internetowego), reklamy Demand Gen (w Gmailu i youTube). Pojęcie SEM dotyczy wyszukiwarek ogólnie, a nie tylko Google, natomiast w Polsce ta wyszukiwarka pokrywa 95% rynku, więc jest najczęściej używaną.
- Pozycjonowanie (SEO) – proces optymalizacji strony internetowej w celu poprawy jej widoczności w organicznych wynikach wyszukiwania. W skrócie: Twoja firma ma się wyświetlać jak najwyżej, na konkretne zapytanie w wyszukiwarce, np. „mechanik Szczecin”
- Pozycjonowanie lokalne (lokalne SEO) – zostało wyodrębnione, bo stanowi coraz większy segment rynku. Opiera się na optymalizacji pod lokalne wyszukiwania w Google oraz optymalizacji wizytówki Google w Mapach.
- Marketing w mediach Społecznościowych (Social Media Marketing) – to promowanie marki za pomocą platform społecznościowych. Można ten marketing podzielić na organiczny i płatny. Można też wyodrębnić ze względu na platformy. Platformy reklamowe to Meta Ads (Facebook i Instagram), Linkedin Ads, TikTok Ads, Pintrest Ads.
- E-mail marketing – to bezpośrednia komunikacja z odbiorcami za pomocą wiadomości e-mail. Głównie w tym przypadku korzysta się z newsletterów, które informują o nowych promocjach i usługach.
- Content Marketing (Marketing treści) – polega na tworzeniu i dystrybucji wartościowych treści, które przyciągają i angażują określoną grupę docelową. Marketingiem treści będą zatem prowadzone blogi, ale także artykuły sponsorowane na innych portalach. Content marketing wspiera działania SEO.
- Marketing wideo – przede wszystkim serwis youTube, który jest drugą największą wyszukiwarka na świecie. W ramach marketingu w youTube mozna z jednej strony korzystać z płatnych reklam lub po prostu tworzyć treści i zdobywać Klientów w sposób organiczny.
Czy reklama firmy w internecie jest opłacalna?
Marketing cyfrowy czy tradycyjny?
Trafny przekaz reklamowy
Czy Twój Klient szuka ofert w internecie? Dopasowanie kanału marketingowego
Jak wyżej wspomniałem – każdy jest online. Są usługi, których Klienci poszukują w sieci. Widać to po liczbie wpisywanych haseł w internecie. Niech za przykład posłuży hasło „prawnik Szczecin”. Jest to fraza wpisywana kilkaset razy w miesiącu, zatem śmiało można stworzyć kampanię reklamową w Google i liczyć na dobre rezultaty. Natomiast, gdy Twoim produktem są buty do biegania zawierające nowoczesne rozwiązanie, dzięki któremu biegacze poprawiają swoje wyniki o 20%, to najpierw należy zbudować zainteresowanie według takiej innowacji. Wtedy wszelkiego rodzaju reklamy obrazkowe oraz artykuły sponsorowane i content marketing będą jak najbardziej wskazane.
Odpowiedni budżet
Niestety kampanie reklamowe wymagają zaangażowania w nie środków finansowych i z roku na rok, te środki są coraz większe. Możesz obniżyć koszty marketingu, gdy samodzielnie nauczysz się realizować wybrane strategie i przez to nie zlecisz ich prowadzenia agencji marketingowej. Natomiast nawet, jeśli poprowadzisz działania samodzielnie, to i tak pojawią się wydatki.
Jaki jest odpowiedni budżet na działania w internecie? Jest on zależny od branży oraz formy wybranego marketingu. Standardowo uważa się, że tam gdzie jest duża konkurencja, stawki reklam są wyższe. Trudno szukać jednoznacznych zaleceń, ale niech za przykład posłuży jedno z oświadczeń firmy Meta. Stwierdzili oni, że kampania nastawiona na konwersje (sprzedaż) wymaga minimalnej inwestycji 10$ dziennie, by kampania mogła się optymalizować.
Agencja marketingu internetowego vs sam to zrobię
Przeczytaj więcej...
Co jest potrzebne do stworzenia strony internetowej?
Jako twórca stron internetowych przygotowałem checklistę, która pomoże Ci sprawdzić,
Szybkość ładowania strony a pozycjonowanie [TEST 2024]
Czy korelacja szybkość ładowania strony a pozycjonowanie w ogóle występuje?
Aktualizacja WordPress: Kompleksowy Przewodnik 2024
WordPress, jako jedno z najpopularniejszych narzędzi do tworzenia stron internetowych,