Marketing internetowy – przewodnik jak zacząć

Poznaj wszystkie formy marketingu cyfrowego, by opracować strategię działającą na korzyść na Twojej firmy. Reklama internetowa stanowi około 40% całkowitych wydatków na reklamę w Polsce. Wyprzedza jednocześnie telewizję i prasę.
ikona monitora, głośnika, listu, smartfona, które mają symbolizować marketing internetowy

Spis treści

żółty kwadrat

Przewodnik po marketingu internetowym [FILM]

Przygotowałem film, który prezentuje najważniejsze rodzaje marketingu cyfrowego. Zobacz, który z nich warto zastosować w Twojej firmie.
żółty kwadrat

Co to jest marketing w internecie?

Marketing w internecie, znany również jako marketing online lub marketing cyfrowy, to zbiór działań i strategii mających na celu promowanie produktów, usług lub marek za pośrednictwem kanałów internetowych. W dobie cyfryzacji, marketing internetowy stał się nieodzownym elementem strategii biznesowych, umożliwiając firmom dotarcie do szerokiego grona odbiorców na całym świecie.
 
opis statystyczny informujący, że 40% budżetu marketingowego firm przeznaczonych jest na marketing cyfrowy
 

Zalety marketingu online

  • Pozwala docierać do wielu odbiorców – kiedyś  trzeba było posiadać potężne pieniądze, by reklamować się w telewizji lub prasie i docierać do wielu potencjalnych Klientów. Obecnie już za kilkadziesiąt złotych dziennie można docierać do tysięcy odbiorców.
  • Profilowanie na podstawie danych demograficznych i zainteresowań – reklamy mogą być kierowane na konkretne grupy odbiorców podzielonych ze względu na płeć, wiek, zainteresowania, zamieszkiwany obszar i wiele innych zmiennych.
  • Wysokiej jakości analityka – pozwala na realne mierzenie zwrotów z reklamy. Umożliwia prześledzenie drogi Klienta od pierwszej interakcji z reklamą do finalnego zakupu.
  • Efektywność działań – W porównaniu z tradycyjnymi formami reklamy, marketing internetowy często okazuje się bardziej opłacalny, zwłaszcza dla małych i średnich przedsiębiorstw.

Wady marketingu online

Dosyć specyficzna sytuacja, bo wady wynikają poniekąd z zalet. Na początku mówiło się, że reklama internetowa jest tania. Później zmieniał się przekaz i mówiło się, że jest tańsza niż inne media. Obecnie mówi się, że jak nie widać Cię w internecie, to nie istniejesz. Tak trochę pół żartem, pół serio, ale nie określiłbym marketingu internetowego jako taniej promocji firmy. Oczywiście nie kosztuje on tyle, co spot telewizyjny, ale w branżach z dużą konkurencją – trzeba się nastawić na spore wydatki, by prześcignąć rywali. 

Duża dostępność kampanii reklamowych takich jak Meta Ads (Facebook Ads), czy Google Ads spowodowała, że internet jest zapełniony reklamami. Klienci są nimi zmęczeni i już nie wystarczy, że tylko zobaczą reklamę. Ta reklama musi ich zainteresować, by wyłoniła się z morza innych kreacji marketingowych. 

Systemy reklamowe zachęcają reklamodawców prostotą tworzenia kampanii reklamowych. I w rzeczywistości można stworzyć reklamę, np. w Google w kilka minut. Każdy, kto jednak działa trochę w branży wie, że efektywność takich kampanii jest niska. By osiągać zadowalające rezultaty, trzeba wgłębić się w dane analityczne, wyciągać wnioski i optymalizować. Wymaga to zdobycia wiedzy, poświęcenia czasu lub po prostu wynajęcia agencji marketingowej. A to z kolei prowadzi nas do kolejnego pytania.

żółty kwadrat

Formy i rodzaje reklamy internetowej

Poniżej prezentuję formy reklamy internetowej. W ramach części z nich można wyróżnić rodzaje (typy) kampanii, które można stworzyć.
 
  • Reklama w wyszukiwarce Google (SEM) – obejmuje płatne reklamy w wyszukiwarkach internetowych. Główne formy SEM to: reklama  w sieci Search (czyli właśnie w samej wyszukiwarce), reklama w sieci Display (reklamy obrazkowe), reklamy produktowe PLA (reklamy produktów ze sklepu internetowego), reklamy Demand Gen (w Gmailu i youTube). Pojęcie SEM dotyczy wyszukiwarek ogólnie, a nie tylko Google, natomiast w Polsce ta wyszukiwarka pokrywa 95% rynku, więc jest najczęściej używaną.
  • Pozycjonowanie (SEO) – proces optymalizacji strony internetowej w celu poprawy jej widoczności w organicznych wynikach wyszukiwania. W skrócie: Twoja firma ma się wyświetlać jak najwyżej, na konkretne zapytanie w wyszukiwarce, np. „mechanik Szczecin”
  • Pozycjonowanie lokalne (lokalne SEO) – zostało wyodrębnione, bo stanowi coraz większy segment rynku. Opiera się na optymalizacji pod lokalne wyszukiwania w Google oraz optymalizacji wizytówki Google w Mapach.
  • Marketing w mediach Społecznościowych (Social Media Marketing) – to promowanie marki za pomocą platform społecznościowych. Można ten marketing podzielić na organiczny i płatny. Można też wyodrębnić ze względu na platformy. Platformy reklamowe to Meta Ads (Facebook i Instagram), Linkedin Ads, TikTok Ads, Pintrest Ads.
  • E-mail marketing – to bezpośrednia komunikacja z odbiorcami za pomocą wiadomości e-mail. Głównie w tym przypadku korzysta się z newsletterów, które informują o nowych promocjach i usługach.
  • Content Marketing (Marketing treści) – polega na tworzeniu i dystrybucji wartościowych treści, które przyciągają i angażują określoną grupę docelową. Marketingiem treści będą zatem prowadzone blogi, ale także artykuły sponsorowane na innych portalach. Content marketing wspiera działania SEO.
  • Marketing wideo – przede wszystkim serwis youTube, który jest drugą największą wyszukiwarka na świecie. W ramach marketingu w youTube mozna z jednej strony korzystać z płatnych reklam lub po prostu tworzyć treści i zdobywać Klientów w sposób organiczny.
żółty kwadrat

Czy reklama firmy w internecie jest opłacalna?

Reklama w internecie jest opłacalna, gdy spełni się kilka podstawowych warunków. Dla każdego biznesu należy opracować strategię marketingową i w ramach tej startegii dobierać kanały dotarcia do potencjalnych Klientów. Wszystko zaczyna się jednak od dobrze przygotowanych stron internetowych. Potencjalny Klient odnajdujący reklamę w internecie, prędzej czy później będzie chciał zobaczyć Twoją stronę www. Elegancka  witryna przybliżya do zdobycia nowego partnera biznesowego i analogicznie – brzydka witryna może skutecznie zniechęcić do współpracy. Wyodrębnię teraz inne kluczowe aspekty, które wpływają na rentowność reklam w sieci.
 
infografika z komunikatem, że średni budżet reklamowy firm ze Szczecina wynosi 5000zł

 

Marketing cyfrowy czy tradycyjny?

Oczywiście można łatwo powiedzieć, że każdy jest online. Tylko, czy tam poszukuje Twojego produktu? Jeżeli nie, to mocno rozważ, czy rzeczywiście warto inwestować w reklamę cyfrową. Podam tutaj przykład firm prowadzących sportowe zajęcia pozalekcyjne w szkołach. Tak firma mogłaby stworzyć kampanię na Facebooku, która promuje ich usługi. Jednak, jeżeli ta sama firma powiesi plakaty w szkołach i będzie docierać z komunikatem bezpośrednio do rodziców za pomocą ulotek – zdobędzie więcej Klientów. 
 

Trafny przekaz reklamowy

 
Trafny przekaz reklamowy jest pokłosiem strategii marketingowej. Gdy wiesz, kim jest Twój Klient i jakich produktów i usług potrzebuje – stworzenie odpowiedniej treści będzie proste. Przykładem niech tu będzie osiedlowy sklep spożywczy. Jeżeli ten sklep chciałby uruchomić reklamę przypominającą, że faktycznie funkcjonuje na danym osiedlu, byłoby to raczej wyrzuceniem pieniędzy w błoto. Wszyscy wiedzą, że ten sklep jest, i tak go odwiedzają. Natomiast, gdyby ten sam sklep każdego dnia tworzył promocję na inny produkt, to zachęcałby Klientów do odwiedzania. Na takiej zasadzie działają chociażby promocje w Żabkach, o których sięc informuje w swoich aplikacjach.
 

Czy Twój Klient szuka ofert w internecie? Dopasowanie kanału marketingowego

Jak wyżej wspomniałem – każdy jest online. Są usługi, których Klienci poszukują w sieci. Widać to po liczbie wpisywanych haseł w internecie. Niech za przykład posłuży hasło „prawnik Szczecin”. Jest to fraza wpisywana kilkaset razy w miesiącu, zatem śmiało można stworzyć kampanię reklamową w Google i liczyć na dobre rezultaty. Natomiast, gdy Twoim produktem są buty do biegania zawierające nowoczesne rozwiązanie, dzięki któremu biegacze poprawiają swoje wyniki o 20%, to najpierw należy zbudować zainteresowanie według takiej innowacji. Wtedy wszelkiego rodzaju reklamy obrazkowe oraz artykuły sponsorowane i content marketing będą jak najbardziej wskazane.

Odpowiedni budżet

Niestety kampanie reklamowe wymagają zaangażowania w nie środków finansowych i z roku na rok, te środki są coraz większe. Możesz obniżyć koszty marketingu, gdy samodzielnie nauczysz się realizować wybrane strategie i przez to nie zlecisz ich prowadzenia agencji marketingowej. Natomiast nawet, jeśli poprowadzisz działania samodzielnie, to i tak pojawią się wydatki. 

Jaki jest odpowiedni budżet na działania w internecie? Jest on zależny od branży oraz formy wybranego marketingu. Standardowo uważa się, że tam gdzie jest duża konkurencja, stawki reklam są wyższe. Trudno szukać jednoznacznych zaleceń, ale niech za przykład posłuży jedno z oświadczeń firmy Meta. Stwierdzili oni, że kampania nastawiona na konwersje (sprzedaż) wymaga minimalnej inwestycji 10$ dziennie, by kampania mogła się optymalizować. 

żółty kwadrat

Agencja marketingu internetowego vs sam to zrobię

Nie zamierzam Cię przekonywać, że jedno jest lepsze od drugiego. Wybierz formę dobrą dla siebie. Z pewnością, gdy zdecydujesz się na samodzielne prowadzenie marketingu internetowego: zdobędziesz nowe umiejętności i będziesz mieć możliwość praktycznie natychmiastowej reakcji na zmieniające się dane statystyczne. Obniżysz też w ten sposób koszty marketingu firmowego. Jest to pewna forma inwestycji. W tym przypadku inwestujesz swój czas, bo bez względu na wybór marketingu – trzeba poświęcić czas na naukę i czas na tworzenie treści.
Z kolei wybierając korzystanie z usług agencji marketingu internetowego lub freelancera – nawiązujesz współpracę z drugą osobą/firmą. Musisz wybrać partnera biznesowego w sposób mądry, by pomagał Ci realizować strategiczne cele. Gdy jednak skorzystasz z pomocy odpowiedniej osoby, możesz się spodziewać, że włożone pieniądze zwrócą się w postaci nowych Klientów.

Przeczytaj więcej...