Spis treści
Czym są Onet Mailingi?
Jest to nowa forma promowania swoich produktów w internecie. Nie trzeba chyba nikomu tłumaczyć, czym jest Onet i jaką potęgę medialną zbudował na polskim rynku. Firma chwali się, że w ramach ich portalu zarejestrowane są 4 miliony skrzynek pocztowych. To bardzo duża grupa odbiorców – oczywiście nikt chyba nie wierzy w to, że te 4 miliony to 4 miliony osób (część osób ma po kilka skrzynek), niemniej skrzynki z rozszrzeniem op.pl są jednymi z najbardziej znanych. Onet udostępnił możlwiość docierania z komunikatem reklamowym do osób posiadających maile w Onecie. Nie jest to innowacyjne rozwiązanie w skali rynku, bo przecież reklamy docierają do naszych skrzynek nieustannie. Nawet podobną usługę można zrealizować w kampaniach w Gmailu. W Onecie promocja w takiej formie wcześniej była niedostępna, a że lubię nowości, to postanowiłem przetestować działanie mechanizmu na własnej skórze. Przedstawiam zatem poradnik, jak stworzyć kampanię w Onecie i czy te niewielkie pieniądze włożone w kreację reklamową, pozwoliły cokolwiek zarobić.
Złożenie bezpłatnego konta Mailingi Onet
Cały system do wysyłki wiadomości znajduje się na stronie mailingi.onet.pl. Jak wspomniałem wyżej, założenie konta jest zupełnie darmowe. Nie musisz też ponosić opłaty miesięcznej – po prostu płacisz za wysłaną kampanię, a właściwie za liczbę odbiorców, do których taką kampanię skierujesz.
Klikając w prawym górnym rogu na „załóż darmowe konto” – przejdziesz do bardzo prostego formularza. Możesz się zarejestrować kontem Google, Apple, Facebook, TVN. Po logowaniu koniecznie potwierdź swoją rejestrację poprzez kliknięcie przycisku w wiadomości, którą otrzymasz na swoją skrzynkę mailową. W przeciwnym razie, nawet gdy stworzysz kampanię – nie będziesz mieć mozliwości jej wysyłki.
Warto też od razu po stworzeniu konta, w prawym górnym rogu kilknąć na swój avatar, a następnie przejść do opcji „Dane firmowe” i wypełnić dostępne tam pola. W późniejszym czasie mogłoby to umknąć, a tak będziesz mieć pewność, że otrzymasz fakturę na firmę za wysyłkę kampanii.
Wybór typu kampanii: mailingi czy inbox?
Cały interfejs jest bardzo intuicyjny i przejrzysty. Nie znajdziemy tutaj zaawansowanych opcji targetowania. Inaczej, w teorii są ale w porównaniu do opcji targetowania Google Ads, czy Facebook Ads to bardziej podstawy podstaw. Potrzebujesz kampanii Google Ads lub Facebook Ads? Skontaktuj się ze mną. Jeżeli nigdy nie tworzyłeś żadnego rodzaju kampanii reklamowych, to z pewnością Onet Mailingi jest dobrym miejscem na nauczenie się podstaw marketingu.
Od niedawna, firma dołożyła jedną opcję: do kampanii mailingowej doszła druga opcja: Onet Inbox. Różnice między tymi rozwiązaniami są następujące:
- Onet Mailingi – tworzysz wiadomość mailową (newsletter), gdzie odbiorca otwiera wiadomość w swojej skrzynce mailowej Onetu. Po zapoznaniu się z wiadomością, może skorzystać z przycisku w wiadomości i przejść do Twojej strony internetowej lub wykonać inną akcję wskazaną w treści wiadomości,
- Onet Inbox – tworzysz tylko nagłówek wiadomości z podtytułem i swoim logo. Wiadomośc pojawia się w skrzynce odbiorcy, ale kilkając na nią – odbiorca jest bezpośrednio przekierowywany na Twoją stronę. Zatem nie tworzysz treści samego maila.
Myślę, że będę miał możliwość w przyszłości przetestować narzędzie Onet Inbox, ale w tym momencie opiszę tylko system Onet Mailingi. Ten system wydaje mi się mieć większe możliwości konwersji. Podejrzewam, że będzie miała zastosowanie zasada dobrze znana z reklam Facebooka: odbiorca klika w link, który go przenosi na zewnątrz Facebooka (do strony docelowej), dopiero, gdy już się w jakiś sposób zapozna z marką. Analogicznie, wierzę, że potencjalny klient chętniej przejdzie na stronę docelową, gdy dostanie podstawowe informacje już w swojej skrzynce mailowej.
Onet Mailingi - stworzenie kampanii reklamowej
Stworzenie całej kampanii oparte jest o 5 kroków, ale niektóre z nich są tak krótkie i proste, że dla potrzeb niniejszego artykułu, skracam je do 3. Opłata za wysyłkę uzależniona jest od ilości odbiorców wiadomości. Za podstawową liczbę 50 000 odbiorców (system nie pozwala na wysyłkę do mniejszej liczby osób) zapłacisz 300zł netto. Samo stworzenie kampanii (jeżeli będzie oparte na dostępnych szablonach) nie zajmie zapewne więcej niż godzinę. Zatem do dzieła!
Ustawienia wysyłki i szczegóły kampanii
W ustawieniach wysyłki są 2 opcje: ustawienia proste i zaawansowane. Zdecydowanie polecam wersję drugą – nie ma się czego obawiać. W miarę zmieniania parametrów: czasu wysyłki i grup odbiorców, na bieżąco masz podgląd do ilości odbiorców, do których wiadomość dotrze i z jaką opłatą będzie się to wiązało.
Czas trwania kampanii
Najpierw ustaw czas trwania kampanii. Onet w swoich podpowiedziach wskazuje, że odbiorcy poczty są najbardziej aktywni od poniedziałku do czwartku, jednak to w weekend jest notowanych najwięcej konwersji w postaci otwierania wiadomości oraz klikania w elementy tych wiadomości. Im dłuższy czas trwania kampanii, tym więcej odbiorców kampanii. To jest punkt, którego nie umiem wyjaśnić. Czy Onet wysyła tę samą wiadomość po kilka razy do tej samej osoby? Czy może po prostu ma określoną pulę wiadomości, którą wysyła jednego dnia? Tego nie wiem.
Grupa odbiorców
Po wybraniu terminów kliknij „dodaj grupę odbiorców”. Dostosuj grupę odbiorców do swoich potencjalnych klientów poprzez jedną lub kilka zmiennych: wiek, płeć, miasto, region, wielkość miejscowości, zainteresowania główne, zainteresowania szczegółowe. Ja osobiście w każdego rodzaju kampaniach ustawiam kryterium wieku, a pozostałe to już zależnie od celu kampanii. Podobnie jak z czasem trwania, im precyzyjniej ustalisz grupę odbiorców, tym mniej ich będzie i mniej zapłacisz, ale możesz trafić do osób zainteresowanych Twoim produktem.
Szczegóły kampanii
Na kolejnej podstronie dodasz nazwę kampanii – ta nazwa jest potrzebna tylko dla Ciebie – odbiorca jej nie zobaczy. W polu nadawca wprowadź swoją nazwę firmy. Pole e-mail jest bardzo ważne, bo część potencjalnych klientów może odpowiadać na wiadomość mailową – w ten sposób wyślą wiadomość na adres podany właśnie w tym polu. Tytuł wiadomości i podtytuł powinny przyciągać uwagę, bo one w głównej mierze zadecydują, czy odbiorca będzie zainteresowany i kliknie w wiadomość. Możesz jeszcze wstawić logo i zachęcam, aby to zrobić, bo to kolejny wskaźnik zwiększający szanse otwarcia wiadomości.
Wybór szablonu
W momencie tworzenia ninejszego artykułu, dostępne były 64 szablony. Nie jest to liczba powalająca, ale spokojnie wystarczająca do podstawowych potrzeb. Możesz też zaimportować szablon newslettera. Może to się wydawać trudne, ale jak poznasz program Canva, to zobaczysz, że skomplikowane kreacje wizualne mogą wcale nie być skomplikowane.
Troszkę off-topic, ale może okazać się przydatne: od teraz w programie Canva można tworzyć dokumenty, korzystając z gotowych szablonów lub też przygotowując je „od zera”, dbając o atrakcyjną formę wizualną raportów, ofert, ankiet itd. Canva nie tylko dostarcza narzędzi pozwalających zadbać o estetyczną stronę dokumentu, ale także udostępnia funkcje współpracy takie jak komentarze czy zmiany w czasie rzeczywistym. To także bardzo istotne udogodnienie podczas tworzenia szablonów do mailingów.
Po wyborze szablonu, możesz go edytować zmianiając zdjęcia, teksty, kolory i oczywiście dodając nowe sekcje. Opisywanie działania szablonów słowami zajęłoby troszkę, więc odsyłam do stworzonego przeze mnie filmu instruktażowego Onet Mailingi. Opis o szablonach znajdziesz od minuty 11:15.
Podsumowanie i płatność
Na ostatniej karcie znajdziesz podsumowanie wszystkich dokonanych wcześniej czynności. Przyjrzyj się temu jeszcze raz i sprawdź czy nie popełniłeś po drodze błędu. Na końcu kliknij „Zamawiam i płacę” – płatność odbywa się jak w klasycznym sklepie internetowym. Po 1-2 dniach od opłacenia otrzymasz fakturę na maila. Twoja kampania musi zostać zatwierdzona przez zespół Onetu. Jeżeli kampania nie przeszłaby weryfikacji, wpłacone pieniądze zostaną zamienione na punkty i przelane na Twoje konto Onet Mailingi. Za te punkty możesz stworzyć nową kampanię.
Onet Mailingi - film instruktażowy
Wszystko to, co zostało opisane w artykule, a nawet jeszcze więcej – zamieszczam w filmie poniżej. Pokazuje on krok po kroku tworzoną przeze mnie kampanię. Kampania w filmie stworzona była na wysyłkę na robocze dni tygodnia. Po uzyskaniu informacji, że lepszą konwersję uzyskuje się w weekendy, zmieniłem wysyłkę na piątek – wtorek. Będzie to istotne, gdyż po zakończeniu wysyłki, przedstawię statystyki poniżej filmu.
Raport z kampanii mailingowej
Po wysyłce całej kampanii (przypominam, że względem filmu nastąpiła zmiana wysyłki z poniedziałek-czwartek na piątek-wtorek) otrzymałem raport. Właściwie w trakcie trwania kampanii raport był dostępny. Co z tegogo wyszło? No niewiele dobrego dla mnie i kampania, która miała być tanią – okazała się drogą (wydane pieniądze bez efektu w postaci klientów). Wyniki raportu przedstawiam poniżej:
Pierwsza rzecz, która w moim przekonaniu zaskakuje to fakt, że wysłano 50 000 maili, ale dostarczono około 43 500. Skoro nie dostarczono, to do kogo je wysłano skoro to przecież Onet ma bazę kont mailowych, więc chyba wie ile maili może wysłać. To jest rzecz, która mi się nie spodobała. Na resztę wskaźników oczywiście Onet nie ma wpływu, bo ilość otwartych maili i klikniętych przycisków zależy od jakości kampanii i trafienia do odpowiedniej grupy docelowej.
Jeżeli Open Rate wynosi 10% (przy mało sprecyzowanej grupie docelowej, która w więkości ma pierwszy kontakt z marką) to jest to w moim przekonaniu wynik dobry. Natomiast same kliknięcia i przejścia do strony (liczba pokrywa się z danymi z Google Analytics) Enjoy Ads Studio w liczbie 8, to już wynik raczej kiepski. Chociaż on nie jest dla mnie nigdy głównym wyznacznikiem. Głównym wyznacznikiem jest zainteresowanie klienta produktem. Gdyby z 8 kliknięć przyszedł 1 klient, to wynik byłby super. Skoro liczba zdobytych klientów wynosi 0, to nie można być zadowolonym z kampanii.
Potrzebujesz reklamy internetowej lub strony www?
Podsumowanie: czy warto skorzystać z Onet Mailingi?
Teraz, kiedy patrzę na wyniki kampanii, to w tym systemie brakuje mi jednej zasadniczej rzeczy: możliwości retargetowania znanego z Facebooka czy Google. Dla niewtajemniczonych: retargetowanie to kierowanie kampanii reklamowej do osób, które wcześniej weszły w interakcję z naszą reklamą – w tym wypadku mogłoby to być otwarcie maila. Są to osoby, które coś zainteresowało z naszego przekazu reklamowego i będą bardziej skore do zakupu produktu, bo już go troszkę poznały. Reatrgetowanie mogłoby podnieść współczynnik konwersji i pozwolić na tworzenie pełnych kampanii.
Natomiast trzeba pamiętać, że nawet bez tego dotarłem do 4 000 osób, które poznały markę. Byćmoże moja kreacja reklamowa ich nie przekonała. Byćmoże przekaz nie był dobry, ale są to osoby, które w przyszłości mogą dokonać zakupu, bo już wcześniej poznały markę. Zatem w zakresie budowania świadomości uważam tę kampanię za skuteczną. Na marketing nalezy patrzeć całościowo, a w mojej branży wiem, że konwersja może nastąpić nawet pół roku po pierwszym kontakcie z marką.
Przeczytaj więcej...
Co jest potrzebne do stworzenia strony internetowej?
Jako twórca stron internetowych przygotowałem checklistę, która pomoże Ci sprawdzić,
Szybkość ładowania strony a pozycjonowanie [TEST 2024]
Czy korelacja szybkość ładowania strony a pozycjonowanie w ogóle występuje?
Aktualizacja WordPress: Kompleksowy Przewodnik 2024
WordPress, jako jedno z najpopularniejszych narzędzi do tworzenia stron internetowych,