Wizytówka Google Moja Firma – stwórz ją za darmo!

Wizytówka Google to potoczna nazwa dla Twojej wizytówki w Mapach Google. W wielu branżach jest to bardzo przydatne rozwiązanie marketingowe, a co ważne istnieje spora szansa, że Twoja konkurencja nie rozpoznała jeszcze dużego potrencjału tego narzędzia.
telefon w uchwycie wyświetlający may google
Treść artykułu

Co to jest wizytówka Google?

Spójrzmy na to z punktu widzenia odbiorcy usług (klienta) – będzie to łatwiej wytłumaczyć. Wyobraźmy sobie, że zepsuło nam się auto i mieszkamy w Szczecinie. Nie mamy swojego mechanika, więc pewnie wpisujemy w wyszukiwarkę „mechanik Szczecin”, a naszym oczom ukazuje się taki widok:

wizytowka google widok ogolny

W czerwonej ramce są umieszczone najpopularniejsze wizytówki Google, a po kliknięciu „więcej firm” ukażą się kolejne. Chyba każdy przedsiębiorca uzna, że kusząca jest myśl pojawienia się na początku tej listy. Nawet, jeżeli będziesz na miejscu piątym, czy dziesiątym – dalej możesz uzyskiwać klientów – bez zbędnych opłat.

Gdzie wyświetla się wizytówka Google?

Pierwsze miejsce już wskazałem na powyższej grafice – czyli w sieci wyszukiwania na górze listy (tutaj będą jednak wyjątki, o których za chwilę). Przede wszystkim Google przeniosło obsługiwanie samej wizytówki z zakładki Moja Firma do Map Google i to jest ich główne przeznaczenie. Zatem będą się wyświetlały w Mapach Google. Na smartfonach – wyniki wyszukiwania wyglądają jeszcze lepiej – zajmują całą szerokość ekranu, więc użytkownik nie jest w stanie właściwie tego ominąć.

Sprawdź wyniki wyszukiwania w swojej branży

Niestety nie dla każdej branży ten segment marketingu jest atrakcyjny. Dla większości branż na samej górze wyświetlają się jednak reklamy Google Ads (takie reklamy też mogą być właśnie w Mapach Google). W takiej stytuacji wizytówka Google jest nieco mniej atrakcyjna, ale jednak to wciąż eksponowanyme miejsce.

Dodatkowo trzeba pamiętać, że celem wizytówki jest promowanie lokalnych firm/instytucji, więc wyniki wyszukiwania będą dopasowane do lokalnego rynku. Może być nawet tak, że dla naszego przykładowego wyszukiwania „mechanik Szczecin” – klient otrzyma inne wyniki w Mapach w zależności od dzielnicy, w której się aktualnie znajduje. Google stawia za cel przedstawianie, jak najbardziej trafnych wyników wyszukiwania, a zatem jeżeli ktoś potrzebuje mechanika, to istnieje spora szansa, że woli znaleźć mechanika blisko swojego aktualnego miejsca pobytu.

Są w końcu takie frazy, gdzie w ogóle nie będzie wyników z Map – chodzi głównie o frazy niepowiązane z lokalizacją. Przykładem mogłaby tu być fraza: „modernizacja stron internetowych”. Pomyśl zatem, jakie frazy może wpisać Twój potencjalny klient – wpisz je i sprawdź czy konkurencja się wyświetla w Mapach. Jeżeli tak, to stwórz swoją wizytówkę, to Cię nic nie kosztuje!

Jak stworzyć wizytówkę Google?

Zawsze proponuję moim klientom założenie nowego konta na Gmailu, które będzie służyło do obsługi technicznych aspektów marketingu i funkcjonowania strony. Jeżeli nie masz jeszcze strony, to w przyszłości możesz używać logowania się do Gmaila, by uzyskac dostęp do:

  • Map Google (Google My Business),
  • Google Search Console (nizbędny przy zleceniu pozycjonowania),
  • Google Analytics (analiza ruchu na stronie),
  • Google Ads (reklamy w Google),
  • i pewnie wielu innych rzeczy, o których teraz nawet nie pomyślałem.

Jeżeli wszystkie te rzeczy będziesz robić samodzielnie, to nie ma problemu. Jeżeli natomiast planujesz część z tych zadań zlecać, to podwykonawcy będziesz przekazywać dane do logowania, więc ważne aby nie było to powiązane z prywatnym adresem e-mail. Należy pamiętać, że powyższe usługi mają w panelu możliwość udostępniania zarządzaniem innej osobie (wtedy nie trzeba podawać danych logowania) – jednak z doświadczenia wiem, że większość osób po prostu przekazuje dostępy do swojego konta.

Przejdź przez proces konfiguracji Google Moja Firma

  1. Wybierz stronę https://www.google.com/intl/pl_pl/business/ i kliknij przycisk „Zarządzaj” w prawym górnym rogu ekranu – zostaniesz przełączony do okna logowania (możesz w tym miejscu utworzyć także nowe konto)
  2. W kolejnych okienkach Google poprowadzi Cię za rękę: zapyta o nazwę firmy (podaj tutaj prawdziwą nazwę – taką jaką wykorzystujesz w logo i materiałąch reklamowych, np. Restauracja Pod Zamkniem, czy Auto Serwis Koźmiński), rodzaj działalności (online, dojazd do klienta, sklep stacjonarny), rodzaj działalności, lokalizację, telefon i stronę internetową, dodatkowe usługi, opis firmy, zdjęcia.
  3. W miejscu rodzaj działalności zatrzymajmy się na chwilę. Jeżeli wcześniej sprawdziłeś, jak wygląda wizytówka Google Twojej konkurencji to możliwe, że zwróciłeś uwagę na to, że każdy ma mały podpis. Na komputerze jest to gorzej widoczne, ale na smartfonie już całkiem nieźle.
rodzaj dzialalnosci google moja firma

Wybierz rodzaj działalności zgodny z tym, co Twoja konkurencja z pierwszych miejsc.

Weryfikacja wizytówki

Jeżeli nie masz czasu lub nie masz obecnie dostępnych wszystkich informacji – nie martw się. W każdej chwili będzie można edytować profil. Niemniej jednak pamiętaj, aby uzupełnić wszystkie możliwe informacje. W ten sposób Twoja wizytówka Google będzie prezentować odpowiednią jakość i zwiększy to szanse na lepsze pozycjonowanie. Po przejściu wszystkich kroków konfiguracji wyświetli się strona wyszukiwarki Google z miejscem dotyczącym edytowania wizytówki. Od tego momentu tutaj będzie można ją edytować.

weryfikacja google moja firma

Moja przykładowo stworzona wizytówka przedstawia informację „niewidoczna publicznie” – koniecznie przejdź proces weryfikacji. W ramach weryfikacji Google może Cię poprosić o podanie kodu, który wyśle smsem albo o wpisanie kodu, który wyśle listem tradycyjną pocztą. Tylko po zweryfikowaniu wizytówka Google będzie widoczna.

Uzupełnianie danych i wprowadzanie zmian

Widok z powyższej grafiki jest dostępny tylko dla Ciebie, gdy jesteś zalogowany na właściwym profilu Gmail. Jeżeli wracasz do uzupełniania po jakimś czasie – najpierw zaloguj się na stronę z początku artykułu – w ten sposób będziesz mieć dostęp do edycji danych. Jeszcze raz sprawdź, czy masz pouzupełniane dane w zakładkach:

  • edytuj profil,
  • dodaj zdjęcie,
  • edytuj produkty,
  • dodaj aktualizację.

Oczywiście wypełniaj te pola, które Cię dotyczą i rób to starannie. Taką konfigurację robisz raz, więc zrób to porządnie, jeżeli chcesz, aby Twoja wizytówka wyświetlała się wsoko. W większości pól Google będzie Ci sugerować podpowiedzi, więc to pomocne rozwiązanie.

Pozycjonowanie wizytówki Google

Teraz to, na czym Ci najbardziej zależy, czyli pozycjonowanie wizytówki Google w 6 krokach. Przecież, chcesz, aby Twoja wizytówka pojawiała się wysoko prawda?

  1. Najważniejsze – będę się powtarzał, ale to faktycznie absolutna podstawa – wypełnij swój profil – wszystkie pola, które są możliwe.
  2. Aktualizacje – Google kocha nowości i promuje najnowsze treści. Na poprzedniej grafice widoczny jest przycisk „dodaj aktualizację” – kliknij i wprowadź nowe informacje o firmie, np. z jakimi klientami ostatnio współpracowałeś, może wprowadzasz jakąś nowość albo aktualizację, może chcesz się czym pochwalić albo zdradzić małą tajemnicę wyrabiania swojego produktu. Polecam dodawać zajawkę dłuższego artykułu, który pojawia się na Twojej stronie intenetowej. Dodawaj aktualizacje przynajmniej raz w tygodniu. Większość Twojej konkurencji tego nie robi – szybko podskoczysz w rankingach.
  3. Opinie – jeżeli masz już klientów, którzy są zadowoleni z Twoich usług, poproś ich o pozostawienie opinii. Kilka pozytywnych opinii podniesie jakość wizytówki. Najbardziej liczą się te opinie, które zawierają opis i zdjęcie. Dodatkową wartością są opinie od tzw. „lokalnych przewodników Google”. Pamiętaj, że bez względu na to, czy opinia jest pozytywna czy negatywna odpowiedz na nie – najlepiej w ciągu 24 godzin – Google zobaczy, że ten biznes „żyje”, a wizytówka Google będzie pięła się w górę.
  4. Własna strona internetowa – nie jest obowiązkowa do wyświetlania się w Google, jednak wszelkie dane pokazują, że pozytywnie wpływa na ranking wizytówki w Google. Na etapie tworzenia połączyłeś zapewne swoją stronę z wizytówką. Zadbaj, by na stronie też znalazły się informacje o lokalnej ofercie. Jeżeli nie masz jeszcze strony internetowej, zastanów się, czy nie chcesz zlecić mi jej stworzenia – przejdź do zakładki tworzenie stron internetowych.
  5. NAP – Name, Address, Phone Number – zadbaj, aby w różnych miejscach w internecie (wizytówka Google, własna strona internetowa, inne wizytówki internetowe) pojawiały się takie same dane dla Twojej firmy w zakresie nazwy, adresu i telefonu kontaktowego.
  6. Backlinki – powinieneś pozyskać kilka linków zwrotnych do swoich stron od lokalnych biznesów/instytucji. Najprościej rzecz ujmując – potrzebujesz, aby inna lokalna strona linkowała do Twojej. Możesz wykupić artykuł sponsorowany na lokalnym portalu. Dodatkowo zwiększy to świadomość klientów o Twojej marce.

Podsumowanie

Wykonując wszystkie powyższe zadania – będziesz mieć wizytówkę Google, która będzie wysoko w rankingach. Pamiętaj, że Google ustalił 3 czynniki, od których zależy jakie wizytówki zobaczy klient po wpisaniu swojego hasła do wyszukiwarki. Są to:

  • relevance – jak bardzo dana wizytówka jest dopasowana (ważna – istotna) do wybranego wyszukiwania
  • distance – jak daleko jest siedziba firmy od osoby, która wpisuje wyszukiwanie
  • prominence – jak dobrze jest dana firma znana w środowisku lokalnym

Zatem użytkownik wpisując w wyszukiwarkę hasło „mechanik samochodowy Szczecin” zobaczy Twoją wizytówkę, jeżeli masz ją określoną jako mechanik samochodowy/warsztat samochodowy (relevane), masz siedzibę w Szczecinie – najlepiej w dzielnicy wyszukującego (distance), jesteś dobrze dostrzegany w internecie (prominence). Pokaż Google, że jesteś dobry w tym co robisz!